Actualitat >

Notícies

Taula inaugural amb les entitats organitzadores del 2n Congrés de Salut i Món Local

El 2n Congrés de Salut i Món Local, que va tenir lloc els passats 29 i 30 d'octubre al Museu de la Ciència CosmoCaixa, a Barcelona, va arrancar amb una taula rodona amb representants de les entitats organitzadores. Moderada pel president el Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC), Josep Mayoral, la taula va comptar amb les intervencions de Josep Ramon Mut, president delegat de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona; Fran Morancho, vicepresident de la Diputació de Tarragona; Maria Puig, vicepresidenta tercera de la Diputació de Girona i presidenta delegada de Dipsalut; Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida; David Bote, president de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), i Meritxell Budó, presidenta de l'Associació Catalana de Municipis (ACM).

Josep Mayoral va introduir la taula valorant la presència al Congrés de totes les institucions supralocals que configuren el mapa del municipalisme de Catalunya, la qual cosa posa de manifest "la clara voluntat del món local d'estar present en l'abordatge de les reformes del sistema de salut i de serveis socials". En aquest sentit, la taula va servir per reivindicar la proximitat de l'acció local com un element imprescindible per garantir la qualitat, l'equitat i la sostenibilitat d'aquests sistemes.

La presidenta de l'Associació Catalana de Municipis, Meritxell Budó, va explicar que, fins ara, el Departament de Salut ha tingut la responsabilitat de l'assistència sanitària i, els municipis, la responsabilitat de la prevenció, i que "cal començar a col·laborar". "Cap administració, per si sola, pot garantir la salut de la ciutadania; cal treballar conjuntament per tenir una mirada completa", va assenyalar.

Maria Puig, vicepresidenta tercera de la Diputació de Girona i presidenta delegada de Dipsalut, va parlar del paper que tenen els hospitals de territori, sovint nascuts de fundacions o d'altres estaments municipals, en la sostenibilitat i equitat del sistema de salut. "Si són de qualitat, també tenen la funció de descongestionar els grans hospitals de referència i tot plegat reverteix en una millora de la qualitat assistencial de tots els ciutadans i ciutadanes del país", ha assegurat.  "A més, la mirada més local, que sovint s'integra als diferents patronats d'aquests centres, és fonamental per acostar aquesta atenció sanitària a la comunitat de cada territori".

El vicepresident de la Diputació de Tarragona, Fran Moracho, va voler reivindicar, igualment, el paper del món local en l'equitat del sistema sanitari i va demanar que "es tinguin en compte els municipis petits" en totes les reformes que s'estan endegant des del Govern de la Generalitat. En aquest sentit, va remarcar la importància de les entitats supramunicipals a l'hora de donar suport aquells pobles i ciutats amb menys recursos, i va posar diversos exemples de la Diputació de Tarragona, que treballa especialment en l'àmbit de l'enviliment i la promoció de l'autonomia personal.

En la mateixa línia, Josep Ramon Mut, president delegat de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona, va parlar de les iniciatives que s'estan duent a terme des d'aquesta entitat i va posar èmfasi en el paper del món local en la promoció de la participació ciutadana. "Cap política de salut tindrà èxit si no fem participar la ciutadania", va assegurar.

Per la seva part, el president de la Federació de Municipis de Catalunya, David Bote, va voler incidir en la necessitat de comptar amb més recursos per a salut i atenció social. "Podem accelerar el tràmit per al reconeixement de la dependència, però no serveix de res si, després, ens trobem amb llistes d'espera per a les residències", va explicar. També va fer referència a l'atenció a domicili, que es planteja com una solució al repte de l'envelliment, però "cal pensar amb quins recursos ho farem".

A més d'aquesta taula inaugural, el 2n Congrés de Salut i Món Local va constar de quatre taules rodones, quatre tallers i dues conferències. La conferència inaugural, "Reptes del sistema de salut i social des del món local", va anar a càrrec de Manel del Castillo, gerent de l'Hospital de Sant Joan de Déu i president del CAIROS. A la conferència de clausura, Begoña Román, professora agregada a la Facultat de Filosofia de la UB, va abordar l'ètica en els serveis de salut i socials dels municipis.