Actualitat >

Notícies

Comunicat en relació al recurs d’inconstitucionalitat del Govern de l’Estat contra la llei catalana d’universalització de l’assistència sanitària

Des del Consorci de Salut i Social de Catalunya i La Unió, entitats que representem la majoria dels proveïdors de serveis sanitaris del SISCAT (Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya), volem posar de manifest el nostre desacord respecte a la interposició d'un recurs d'inconstitucionalitat acordat pel Govern de l'Estat, contra la Llei 9/2017, del 27 de juny, d'universalització de l'assistència sanitària amb càrrec a fons públics per mitjà del Servei Català de la Salut.

La "Ley General de Sanidad" del 1986 va permetre bastir un sistema nacional de salut que tenia com a principis bàsics la universalitat de l'atenció a tota la ciutadania i l'equitat d'accés als serveis de salut de finançament públic. El "Real Decreto-ley 16/2012, de 20 de abril, de medidas urgentes para garantizar la sostenibilidad del Sistema Nacional de Salud y mejorar la calidad y seguridad de sus prestaciones", promogut pel Govern de l'Estat, va fer que quedessin exclosos de l'atenció sanitària a càrrec de fons públics alguns col·lectius, sobretot els més vulnerables.

La Declaració Universal dels Drets Humans preveu que tota persona té dret a l'assistència mèdica com a dret fonamental. És amb aquest fonament i en virtut de l'article 23.1. de l'Estatut d'Autonomia que s'aprova la Llei 9/2017 al Parlament de Catalunya amb una àmplia majoria de les forces parlamentàries. Amb aquesta llei es pretén garantir aquest dret fonamental de tots els ciutadans que resideixen a Catalunya, amb independència de la seva situació administrativa.

Volem posar de manifest que el sistema sanitari català ha estat inspirat en l'accés universal als serveis de salut finançats públicament, el qual permet construir una societat més inclusiva i amb més justícia social. Des del Consorci de Salut i Social de Catalunya i La Unió ens oposem a la  limitació dels drets a les persones, especialment quan afecta les més vulnerables.

Enllaços relacionats