Conferenciants de renom al 2n Congrés de Salut i Món Local: Manel del Castillo i Begoña Román
El 2n Congrés de Salut i Món Local, que va tenir lloc els passats 29 i 30 de setembre a Barcelona, va comptar amb la participació de dues destacades figures de l'àmbit sanitari i l'àmbit de l'ètica aplicada: Manel del Castillo, gerent de l'Hospital de Sant Joan de Déu i president del CAIROS, i Begoña Román, professora agregada a la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona (UB).
Davant un auditori ple de gom a gom, Manel del Castillo va oferir la conferència titulada "Reptes del sistema de salut i social des del món local", després de la presentació d'Esteve Fernández, secretari de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya.
Del Castillo és doctor en Medicina per la Universitat de Barcelona, especialista en Medicina Familiar i Comunitària, i màster en Gestió Pública per ESADE. Des de 2003, és director gerent de l'Hospital Sant Joan de Déu Barcelona. Internacionalment, presideix la European Children's Hospital Organisation (ECHO) des de 2020, fomentant la col·laboració entre hospitals pediàtrics de tota Europa. El setembre del 2024 va ser nomenat president del Comitè per a la Reforma del Sistema Sanitari de Catalunya (CAIROS) de la Generalitat de Catalunya.
La seva carrera en la gestió sanitària va començar com a gerent d'Atenció Primària de Mallorca i, més tard, va ser director territorial d'IB- Salut Balears i director de la Fundació Hospital Manacor. A Catalunya, va ser director de l'Hospital Municipal de Badalona i secretari general del Consorci d'Associació Patronal Sanitària i Social (CAPSS).
Al llarg de la seva trajectòria, ha rebut diversos reconeixements, com els premis Arthur Andersen Diario Médico, Bearing Point, Professor Barea, Mercè Sala, Premi Nacional d'Informàtica de la Salut i Health Revolution Award. A més, és professor de gestió sanitària a la Universitat de Barcelona i professor visitant en escoles de negocis com IESE, ESADE i La Salle.
La conferència de l'acte de clausura del 2n Congrés de Salut i Món Local va anar a càrrec de Begoña Román, la qual va oferir una ponència sobre ètica en els serveis del salut i socials dels municipis. En aquest cas, va ser M. Luisa Vázquez, directora del Servei d'Estudis i Prospectives en Polítiques de Salut del Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC), qui la va presentar.
Román és professora agregada a la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona (UB), la seva recerca se centra en dos temes principals: Ètica: la qüestió dels fonaments i l'Ètica aplicada (la bioètica, els serveis socials, l'administració pública).
Presideix el Comitè d'Ètica de Serveis Socials de Catalunya. També és vocal del Comitè de Bioètica de Catalunya, del Comitè per la integritat a la recerca de Catalunya, així com del Comitè d'ètica assistencial i del Comitè d'ètica de la recerca amb medicaments, ambdós de l'Hospital Clínic de Barcelona.
Ha publicat més de 75 articles en revistes especialitzades i, entre els seus llibres, destaca Ética de los servicios sociales (Herder Editorial, 2016).